Novinka - škriatok Lapajko

Škriatok LAPAJKO

Narodil som sa 21. októbra 2014 v Starej Turej, Komenského 320/1 v triede 5 až7 ročných detí. Zhotovený som z tvrdého papiera, lístia, vlny a prírodných materiálov. Deti ma nazvali škriatok LAPAJKO. Bývam v triede na ústrednej nástenke vytvorenej k projektu cezhraničnej spolupráce s MŠ Hustopeče u Brna pod názvom: ?Byl jednou jeden strom.?

Ak neplním s deťmi zadané úlohy, tak strážim stromček Úkolníček, kde graficky zazna-menávame splnené úlohy. Tento školský rok 2014/2015 budeme spoločne sledovať strom ? orech.

 

 

JESEŇ V MŠ

 

                    Pieseň: Jeseň pani bohatá, farbí stromy do zlata, premaľúva celý sad.                                     Zletel vietor šiky-miky, hojdá všetky konáriky,

                                  vraj by stromy zobliecť rád.

                               Vyhúda im celý čas ide zima, bude mráz, pomrznete zaiste.

                               Ale strom mu rozosmiaty, ako dáky peniaz zlatý, púšťa len list                        po liste.

 

Túto pieseň s deťmi spievame, keď prichádza jeseň. A už je tu. Lístie opadáva, chladnejší vzduch sa dostáva pod oblečenie, dozrieva úroda v záhradách a na poli. Je tu čas prevoňať škôlku jesennou náladou. Deti spolu s rodičmi zbierali jesenné plody a na pracovných popoludniach z nich vytvárali všelijaké strašidlá, zvieratká, panákov ? Gaštankov, Tekvičiakov a iné. Vyzdobili sme nimi celú škôlku.

 

 

 

TAJOMSTVO STROMU

 

Deti so škriatkom Lapajkom pozorovali stromy, rozprávali o tom, aký je rozdiel medzi listnatým a ihličnatým, prečo listy opadávajú a ihličie nie. My sme si vybrali pozorovať jeden strom ? majestátny, veľký ORECH. Najskôr sme zistili z čoho sa strom skladá ? korene, hrubý kmeň, mohutné rozvetvené konáre, listy a plody ? orechy. Hmatom zisťovali informácie o kmeni. ?Aká je kôra?? ? popraskaná, tvrdá, drsná a chladná. Priamo na strome sme robili frotáž kôry. Ďalej podľa hmatu, čuchu a zraku hľadali a zbierali jeho listy a plody ? orechy. Škriatok Lapajko nám pri hľadaní veľmi pomáhal. Zobrali sme si všetko do našej triedy aj s konárikom zo stromu a kúskom kôry, aby sme to mohli dôkladne preskúmať pod lupou a graficky zaznamenať.

 

 

 

 

 foto tu:

 

 

 

 

 

 

 

LISTY, LÍSTOČKY A ŠKRIATOK LAPAJKO

                                                            

                                  

                                  Pestré farby zrazu majú,

                                  na zem tíško dosadajú.

                                  Zamávajú stromom raz,

                                  odfúkne ich vietor zas.

                                  Čo je to?

                                                             (LISTY)

 

 

Skúmali sme fyzikálne a mechanické vlastnosti listov, rozličnosti ich tvarov, povrchu, hrúbky, farby, vône, použili sme všetky naše zmysly. Utvárali sme u detí základné hodnotové orientácie s dôrazom na ochranu prírody a životného prostredia. Riešili sme problém ? ?Čo by sa stalo, keby neboli stromy?? Grafomotorickými cvičeniami sme zaznamenávali na papier padanie listov, šikmými čiarami sme dokresľovali žilky listov. Pod lupou deti skúmali prinesené orechové listy, kôru a plody, graficky zaznamenávali ich tvar, veľkosť, žilky listov. Listy sme si dali vylisovať do novinového papiera a zaťažili knihami a pár sme sušili voľne. Skúmali sme, čo sa s nimi stane po týždni. Listy, ktoré sme sušili voľne boli pokrútené a suché, stratili svoj tvar. Listy, ktoré sa sušili zaťažené knihami boli rovné, zachovali si svoj tvar, ale noviny boli zvlnené.

S listami sme pracovali aj naďalej ? deti odtláčali na papier za pomoci farieb a štetcov, obkresľovali ich okraje, nalepovali listy na konáre namaľovaného stromu, frotáž listov, na papieri  vytvárali rôzne zvieratká, predmety a potom dokresľovali farbičkami. Počas pobytu vonku skupinka detí hrabala lístie a vytvárali úkryt pre ježka. Ostatné vytvárali na chodníku z listov rôzne obrazce- využili sme land- art v prírode. Aj Lapajkovi sa hrabanie listov veľmi páčilo. Umožnili sme deťom dostatok priestoru na vlastnú činnosť zameranú na získavanie skúseností prostredníctvom riešenia problémov, experimentovaním a objavovaním rôznorodosti materiálov a techník. A tým sme u nich podporovali environmentálne cítenie.



Pridať komentár:

Meno:
E-mail:
Text:

Komentáre k novinke:

... žiadne komentáre ...